štvrtok 25. decembra 2014

Výlet do Rigy

Ešte pred koncom môjho dlhého pobytu som si chcel niekam vyraziť na výlet. Mal som tri možnosti: Helsinki, St. Peterburg, a Riga. V Helsinkách nič poriadne nie je, zato St. Peterburg stojí za navštívenie. Na viac dní. Bohužiaľ, čas letí a na erasme ešte rýchlejšie, a tak som sa rozhodol na výlet do Rigy. Hoci samotnému sa mi ísť nechcelo, išiel som nakoniec ako jediný. Chalani mali iné veci na práci, veľa ľudí už odišlo alebo odchádzalo, iní zas išli inokedy atď.

Mojím plánom bolo ostať v Rige od rána do večera na jeden deň. Toto mesto mi bolo odporúčané asi štyrmi ľuďmi, takže som vedel, že budem mať čo pozerať. Pretože Ronald je z Rigy, tak v ten večer som sa od neho snažil vytiahnuť kadejaké informácie o Rige: pri autobusovom nádraží je najväčšia krytá tržnica v Európe. budovou sú v skutočnosti prerobené hangáre z prvej svetovej vojny. Jeden z najväčších lotyšských projektov je obrovská moderná knižnica v Rige. Turisti si kupujú tradičný alkohol, ktorý však študenti nepijú, pretože je drahý - je vraj lepší ako Vana Tallinn, a volá sa Balsam.

Deň pred odchodom sme spoločne robili tortilly, pretože Ronald ich raz závidel Honzovi, a ten navrhol, že ich môžme spraviť všetci štyria. No ja som ich nejedol, skôr som si ich poctivo zabalil a pripravil na zajtrajší obed. Ako sa ukázalo, bol to dobrý nápad..

Ráno ma na autobusovej stanici čakalo prekvapenie - nezvyčajne veľké množstvo erasmákov. Pretože bolo pred Vianocami, veľa ľudí cestovalo domov, a teda do Rigy na autobus či (tí šťastnejší) na lietadlo. Taktiež tam bolo celkom dosť Čechov. Keďže sme boli všetci nevyspatí, chvíľku po odjazde sa väčšina ľudí oddala spánku. Nanešťastie, ja som sedel hneď oproti dverám, takže približne každú hodinu som sa prebudil na chlad prichádzajúci z chladného ranného mesta. Na predposlednej zastávke sme zastali na pumpe, a náš empatický šofér (aby nikoho nezobudil), nám iba ukázal 10 prstov. Pozrel som na hodiny (9:37) a povedal som si: tak, a máme čas do desiatej. Pomaly som sa obliekol a vyrazil som na pumpu na záchod. Bol tam iba jeden, unisexový, takže tam bola rada žien. Nuž, tak som teda čakal. postupne sa pumpa vyprázdňovala, a keď som sa konečne dostal na radu ja, vnútri ostal z našej autobusovej zostavy iba jeden chlapík. Po návšteve toalety som sa vrátil do autobusu (na pumpe už nikto nebol), a ako som vošiel, dvere sa zatvorili a autobus odišiel (bolo 9:49). Uf, takže to nebolo do desiatej ale iba desať minút - ako rozospatého ma to nenapadlo. Chvíľku po usadení sa mi prihovoril jeden Čech (ktorý už dlhšie žije v Estónsku) a vysvetlil mi, čo sa vlastne stalo. Autobus naštartoval, a už odchádzal, keď v tom ten chlapík vyšiel z pumpy a zbadal, že mu autobus uteká, tak sa rozbehol z plných síl a vošiel do autobusu. Potom sa autobusár chcel znovu pohnúť, ale 'všetci začali kričať', že som ešte na pumpe a tak ma počkali. Následne som prišiel ja (s boľavou nohou), letným krokom, pomaly som si vykračoval po schodoch, a ešte som sa kadejako obzeral.

Zvyšný čas som sa rozprával s týmto Čechom, ktorý mi vysvetlil, že Estónčina je oproti nášmu, ľahký jazyk. Na autobusovej stanici som sa rozlúčil s ostatnými a vybral som sa smerom k informačnému centru. Po chvíľkovom blúdení (prečítal som si zle jeden názov ulice), som ho našiel - a s mapkou sa človek tak ľahko nestratí. Poobzeral som si už klasicky po pamiatkách a pekných budovách: budova strelného prachu, ortodoxná katedrála, ktorá bola používaná ako reštaurácia počas sovietskych čias, vysoký pamätník slobody s tromi hviezdami, ktoré symbolizujú 3 časti Lotyšska (teraz sú už štyri), symbol Rigy - kostol svätého Petra, ...v Rige sa toho na pozeranie nájde určite viac než dosť.

4 časti Lotyšska

Na obed som sa zastavil v miestnej skrytej mladej kaviarni. ktorú mi odporučil kostaričan a 'gaučsurfer' Rolando. Objednal som si brokolicovú polievku s domácou zmrzlinou, a pretože tá zmrzlina išla do polievky, bola to chrenová zmrzlina. Bola vy-ni-ka-jú-ca. A k tomu zázvorový čaj do chladného počasia a ochutnávka šumivého šampanského cideru, t.j. jablčného vína. Darmo, je dobré mať známosti.



Pretože bolo pred Vianocami, všade naokolo bola vianočná výzdoba, a veľa druhov vianočných stromčekov, tak som si zopár odfotil. Keď som to spätne pozeral, je to celkom nemalá zbierka.

Na záver výletu som sa zastavil vo veľkej tržnici, kde to vyzeralo ako na čiernom trhu. Bolo tam naozaj všetko. Od mäsitých potravín, cez ostatné potraviny, cez množstvo koláčov až po alkohol, oblečenie a lieky. No niektoré veci by som sa tam bál kupovať, napr. vodku za 1,9€. Zato na pečených cukrovinkách som si pochutnal. Ak niekedy budete v Rige, určite sa tam zastavte, taká ttržnica sa nevidí len tak často.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára